Innehåll:

Vad är miljöbilspremie?

Miljöbilspremie är ett ekonomiskt incitament som erbjuds av regeringar runt om för att uppmuntra köp av miljövänliga fordon. Denna premie syftar till att minska utsläppen av växthusgaser och främja hållbar mobilitet genom att göra miljöbilar mer prisvärda.

När en regering inför en miljöbilspremie brukar syftet vara att både få ned utsläppen och att uppmuntra teknologisk utveckling. En miljöbilspremie kan till exempel syfta till att minska utsläpp av växthusgaser och vissa andra miljöfarliga ämnen genom att öka andelen elbilar, hybridbilar och andra lågutsläppsfordon på vägarna. Detta som en del av en större strategi för att bekämpa klimatförändringar och förbättra luftkvaliteten. En miljöbilspremie kan samtidigt uppmuntra till utveckling och användning av nya, mer miljövänliga teknologier inom fordonsindustrin, till exempel bättre batteriter, effektivare motorer och utveckling av alternativa drivmedel.

Tesla model S
Tesla är troligen den mest välkända elbilen/miljöbilen.

Miljöbilspremien i Sverige

Det finns i skrivande stund inte någon miljöbilspremie i Sverige, eftersom klimatbonusen upphörde den 8 november 2022 och förordningen om klimatbonusbilar slutade gälla gälla den 1 april 2024.

Under en övergångsperiod gick det ändå att få klimatbonus om bilen ställts på för första gången senast den 31 mars 2024, men tiden för att ansöka om denna klimatbonus löpte ut den 31 maj 2024.

Det är inte omöjligt att regeringen inför någon ny klimatbonus framöver, så det kan löna sig att hålla koll på information som anslås hos Transportstyrelsen.se.

Här finns svar på vanliga frågor rörande klimatbonus.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/berakna-din-preliminara-bonus/

Förhöjd fordonsskatt för bilar med höga utsläpp

Det finns inte längre någon morot i form av miljöbilspremie (klimatbonus) i Sverige, men det finns en piska i form av förhöjd fordonsskatt för bilar med höga utsläpp. Man kan alltså tjäna på att se till att hålla sig under den nivån när man väljer fordon.

Den förhöjda fordonsskatten gäller i tre år och kallas för Malusskatt. Den återgår till normal fordonsskatt efter dessa tre år.

Här kan du beräkna den förhöjda fordonsskatten:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/bonus-malus/malus/

Hur fungerar miljöbilspremier?

Exakt hur en miljöbilspremie fungerar varierar mellan olika länder, och regelverket kan också förändras över tid. Generellt sett måste ett fordon uppfylla vissa kriterier för att kvalificera sig, särskilt vad gäller utsläppen. I många länder uppfyller bilar som är helt eldrivna, bilar som är laddhybrider och bilar som drivs med biobränslen kraven.

Man brukar inte få miljöbilspremien automatiskt, utan man behöver ansöka om den. I vissa fall kan säljaren hjälpa till med processen och premien kan betalas ut som en direkt rabatt på inköpspriset. I andra fall sker ansökningen separat och bilägaren får en utbetalning som kan dyka upp tämligen långt efter köpet.

Exempel på länder där det finns miljöbilspremier

Tyskland

Tyskland erbjuder betydande incitament för elbilar och plug-in hybrider, inklusive en kombination av miljöbilspremier och tillverkarsubventioner som tillsammans kraftigt kan minska inköpspriset för fordon som kvalificerar sig.

USA

I USA finns incitament både på federal nivå och hos vissa delstater. Det kan till exempel röra sig om skatteincitament och rabatter för köp av elbilar och andra bilar som kvalificerar sig. Beloppen kan variera stort beroende på delstat och fordonstyp.

Fördelar och utmaningar

Fördelar

  • Minskade utsläpp: En ökad andel miljöbilar bidrar till minskade koldioxidutsläpp och bättre luftkvalitet.

Utmaningar

  • Kostnad: Initiala kostnader för miljöbilar kan vara höga trots premien.
  • Infrastruktur: Behovet av utbyggnad av laddningsstationer och annan stödjande infrastruktur för vissa typer av miljöbilar.
  • Medvetenhet: Konsumenternas bristande kunskap om tillgängliga incitament och miljöbilar kan göra att budgeten inte nyttjas fullt ut och miljöbilspremien får lägre genomslagskraft än förväntat.
  • Administration: Miljöbilspremier skapar administrationsjobb, till exempel vad gäller behandling av ansökningar, utbetalningar till bilägare och sammarbeten med bilförsäljare.
  • Behov av förutsägbarhet: Om systemet för miljöbilspremien inte är lättförståeligt och förutsägbart kommer det att hindra vissa bilköpare från att använda det. Om bilköpare känner sig osäkra på om deras ansökan verkligen kommer att godkännas kan de avstå från att köpa det miljövänligare alternativet, och detta gäller särskilt bilköpare med mer begränsad budget som verkligen behöver pengarna från miljöbilspremien för att ha råd att köpa en miljövänligare bil. Risken finns att miljöbilspremien då främst betalas ut till bilköpare som har både vilja och möjlighet att köpa en miljövänligare bil även utan premien, eftersom det är dessa köpare som kan våga att chansa och hoppas på att deras ansökan kommer att godkännas. Effekten av miljöbilspremien blir då lägre än förväntat.

Framtiden för miljöbilspremier

Miljöbilspremier förväntas spela en viktig roll i övergången till en mer hållbar transportsektor. Med ökande fokus på klimatförändringar och teknologiska framsteg inom fordonsindustrin, kommer dessa incitament sannolikt att fortsätta utvecklas och anpassas för att möta framtida utmaningar och möjligheter.

Miljöbilspremier kan vara kraftfulla verktyg för att främja användningen av miljövänligare fordon och minska utsläppen av farliga ämnen, men de är inte någon universallösning och det finns flera utmaningar och nedsidor att ta i beaktande. Vissa regeringar har till exempel beslutat att de stora summor miljöbilspremierna kostar ska satsas på andra miljöfrämjande åtgärder istället, eftersom man har bedömt det vara mer kraftfullt. Det har också höjts kritiska röster kring att miljöbilspremier som de är utformade idag gynnar konsumenter som har råd att köpa nya fordon och uppmuntrar till nyköp och nyproduktion när man istället skulle kunna uppmuntra underhåll och förbättring av redan existerande bilar.